top of page

Kunst en herinning

De geschiedenis van de metissen bevindt zich op het raakvlak van meerdere disciplines. Via artistieke expressie brengt kunst het collectieve geheugen in beeld en gaat ze in emotionele dialoog met de toeschouwer. Met behulp van tekeningen, laat de artiest de toeschouwer zich identificeren met personen wiens blik heden en verleden doorkruist en brengt ze vergeten herinneringen tot leven.

Métis

Nora Fluckiger Al Zemmouri (°1996) is geboren in Zwitserland en groeide op in Frankrijk. Na het behalen van de onderzoeksmaster Beeldende Kunsten aan de Universiteit van Straatsburg in 2020, volgt ze de master Tekenkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Brussel. Haar werk behandelt het collectieve geheugen en hoe deze het collectieve en het intieme overbrugt. Haar werk is gebaseerd op de actualiteit en maakt gebruik van archiefbeelden om via de tekenkunst een geschiedenis te doen herleven die lange tijd in de vergetelheid was beland: die van de metissen, immigranten en nakomelingen van de kolonisatie.

famille droogmans 3.jpg

Herdenkingskunst verankerd in het heden, gericht op de toekomst.

De belangengroep Metissen van België - Métis de Belgique verenigt metissen geboren in Belgisch-Congo en Ruanda-Urundi, evenals hun nakomelingen. Aangeslagen door de mediale en politieke stilte rond deze geschiedenis, stelt de artieste een samenwerking voor om hun herinneringen tot uitdrukking te brengen.

       'Métis' wil een spreekbuis zijn voor stemmen die weinig weerklank vinden - die van moeders, hun kinderen en hun nakomelingen, wiens vrije meningsuiting systematisch werd beknot. Met de steun van Charles Géradin, Jacqueline Goegebeur en de medewerking van verschillende vrijwilligers, begint de artieste aan een evoluerende reeks grafische en tekstuele portretten die hen eren.

famille droogmans.jpg

 Nora Fluckiger Al Zemmouri, Métis, (Familieportret van Josline Droogmans), potlood en pierre-noire op papier, 90 x 160 cm, 2021.

famille droogmans 2.jpg

           "Josline was de eerste die op mijn oproep reageerde. Ze vertrouwde me de delicate taak toe om de getuigenis over haar kindertijd te herwerken: over hoe ze op twaalfjarige leeftijd bij haar moeder werd weggehaald en naar België werd gebracht, en hoe ze streed om haar na veertig jaar van gedwongen scheiding terug te vinden. De kolonisatie van Congo is voorbij, maar Joslines strijd duurt voort. "Onmogelijk om een visum te krijgen", krijgt ze te horen, omdat ze niet de nodige juridische documenten kan voorleggen. Ik leer dat er veel mensen zijn zoals zij. De tekenkunst geeft mij de vrijheid om deze foto's te herscheppen, terwijl borduurwerk me toelaat om deze herinnering te materialiseren en leesbaar te maken."

 

Nora Fluckiger Al Zemmouri

 

          "Sommigen vertellen over de impasse rond het verkrijgen van Belgische papieren, anderen vertellen over de complexiteit van adoptie na een gedwongen verplaatsing. Hun verhalen zijn allemaal verschillend, ze getuigen over een gemeenschappelijke geschiedenis die allesbehalve lineair is." 

orphelinat.jpg

Nora Fluckiger Al Zemmouri, Métis,(archieven van het Save-instituut, potlood en houtskool op papier, 90 x 100 cm, 2021

orphelinat 2.jpg

         "Het fotoarchief van de website van de vereniging Metissen van België geeft een beeld van de onwaarschijnlijke wereld waarin duizenden metissen zich hebben bevonden, omringd door bakstenen muren in zwart-wit. Deze beeldenreeks vangt aan met enkele foto's van het Save-instituut in Rwanda, afkomstig van de website van de vereniging."

pauline.jpg

Nora Fluckiger Al Zemmouri, Métis (Pauline en haar moeder), 76 x 95 cm, 2021

pauline 2.jpg
bottom of page